[Tanja Seppänen] Saavumme Jurakhamanin kylään, jossa on juuri alkanut uskonnollinen Kartik Purnima -festivaali. Ihmiset ovat asettautuneet alttareiden eteen pihoillaan ja valmistautuvat nyt ensimmäisiin seremonioihin. Tulevien päivien aikana kyläläiset omistautuvat muun muassa pyhälle puulle tulsille. Paikalliset perinneparantajat käyttävät tulsia lääkeyrttinä monenlaisten vaivojen hoitoon.
Olen Siemenpuun Intian NAA-adivasiohjelman tukeman Seba Jagat -järjestön vieraana Odishan osavaltion Kalahandin piirikunnassa. Järjestön pääsihteeri Satyanarayan Pattanayak katsoo, että Seba Jagat aloitti kamppailun adivasien metsäoikeuksien puolesta juuri tässä kylässä yli 20 vuotta sitten ja joutui siten heti vaikeuksiin metsähallituksen kanssa.
Jurakhamanin kylä on perustettu vuonna 1955. Tämä hankaloittaa metsäoikeuksien saamista, koska kylän täytyy olla 75 vuotta vanha täyttääkseen metsähallituksen kriteerit. Kylässä asui ennen 33 perhettä kiertokaskiviljelijöitä, ja metsähallitus sijoitti heidät 300 eekkerin (121 hehtaarin) alueelle. Nykyisin kyläläiset ovat keskittyneet viljelemään maata ja keräämään pienmetsätuotteita. Kylässä asuu 472 panga kondha, desia kondha ja kutia-heimoihin kuuluvaa metsäasujaa.
Kyläläiset ovat saaneet tähän mennessä 54 kappaletta perhekohtaisia maarekisteröintejä heidän asuttamiinsa maihin. 11–12 perhettä saivat 10 eekkeriä maata, muut perheet saivat 3,5–6 eekkeriä, kaiken kaikkiaan 342 eekkeriä. He saivat yhteisötason rekisteröinnin 244 eekkerin metsäalaan, mutta palauttivat sen, koska he haluavat monin verroin enemmän. Yksi hehtaari on 2,47 eekkeriä.
Kyläläisiä uhkaa uhkaa suunniteltu jättipatohanke, Utei Dam, joka rakennettaisiin neljän joen (Rahula, Budha, Chanladhua, ja Utei) alueelle. Pato pakkosiirtäisi yli 4000 adivasia Kalahandin piirikunnan Urladanin ja Barabandhan kylistä sekä Kandhamalin piirikunnan Lankagarhin ja Mundigarhin kylistä. Paikalliset suunnittelevat isoa marssia sitä vastaan.
CAMPA-kamppailuja, hidastelua ja häiriköintiä
Osallistun Devote Trust ja Seba Jagat -järjestöjen yhteiseen kokoukseen Kalahandissa, jonne saapuu adivaseja myös viereisestä Kandhamalin piirikunnasta. Keskustelemme CAMPA-istutuksista, jotka toteutetaan Intian hallituksen perustaman CAMPA-rahaston turvin (Compensatory Afforestation Fund Management and Planning Authority). Varoja on alettu hiljattain ohjata metsitystoimintaan osavaltioiden metsähallinnon kautta.
Kansalaisjärjestöt ovat kritisoineet CAMPA-asetusta siitä, että se on ristiriidassa vuonna 2006 säädetyn adivasien metsäoikeuslain kanssa ja se heikentää kestävästi metsää käyttävien alkuperäiskansojen asemaa. Gram sabha -kyläneuvostot on sivuutettu istutuksia suunniteltaessa. Rahoilla istutetaan monoplantaaseja, vaikka rahasto on perustettu kompensoimaan metsäkadosta aiheutuvia haittoja ja hillitsemään ilmastonmuutosta.
CAMPA-istutukset ovat tulleet erityisesti Devote Trustin toiminta-alueelle, muun muassa Burlubaruun. Kokoukseen osallistujat vastustavat istutuksia, koska he eivät hyödy niistä mitenkään, ne vahvistavat lähinnä metsähallituksen valtaa ja aiheuttavat siirtolaisuutta. Heitä ei ole otettu mukaan metsitysten suunnitteluun. Osallistujia hämmästytti muun muassa se, että istutuksia varten hallitus etsii pohjavettä paikoista, joista sitä ei löydy. Se on ongelma myös alueen eläimille.
Puuplantaasien vaikutukset eläinten käyttäytymiseen näkyvät osavaltion eri alueilla. Eläimet ovat alkaneet häiriköidä ihmisiä. Norsut käyttäytyvät aggressiivisesti ihmisiä kohtaan ja hiljattain kaksi ihmistä kuoli. Niiden elinolojen kavetessa ne tulevat nyt kaupunkeihin syömään guavat puista.
”Kun ihmiset ovat vieneet ensin elefanttien ruuan, ne tulevat kaupunkeihin syömään ihmisten ruuan”, Satyanarayan Pattanayak tuumasi.
Kandhamalin ja Kalahandin piirikunnissa vierailua rajoittaa naxaliitti- eli maolaississitilanne. Adivaseja on väitetty maolaississeiksi ja sillä verukkeella poliisit ovat uhkailleet ja tappaneet heitä. Näin on tapahtunut erityisesti kylissä, joissa adivasit ovat vastustaneet suunniteltua kaivoshanketta.
Hankala poliittinen tilanne ja kaivosintressit hidastavat metsäoikeuslain toimeenpanoa. Viimeisimmistä hakemistaan yhteisömetsäoikeuksista Devote Trust ja Seba Jagat saivat kolmanneksen, tosin osa on yhä prosessissa. Tilastojen valossa yleensä vähintään kolmasosa haetuista yhteisömetsäoikeuksista hylätään Odishassa. Koko Intiassa vain kolme prosenttia yhteisömetsäoikeuksien toimeenpanon minimaalisesta potentiaalista on saavutettu viimeisen kymmenen vuoden aikana, Odishassa kuusi prosenttia.
Tanja Seppänen, 20.12.2016
Kirjoittaja on Siemenpuun adivasi-ohjelmaryhmän jäsen. Hän osallistui marraskuussa pidettyyn NAA-yleiskokoukseen Odishan osavaltiossa ja tutustui sen jälkeen Seba Jagatin ja Devote Trustin toimintaan.